fbpx

Jak pozbyć się wody z organizmu? 8 sprawdzonych sposobów

Jak pozbyć się wody z organizmu? Uczucie ociężałości, opuchnięcie nóg i rąk, nagły wzrost wagi i jej wahania w ciągu dnia mogą być objawami zatrzymania wody w organizmie.

Retencja wody to nierzadko pierwszy sygnał, że w naszym ciele toczy się proces chorobowy, ale również jest to efekt:

  • niezdrowego stylu życia,
  • niewłaściwej diety,
  • braku aktywności fizycznej.

Poniżej kilka skutecznych sposobów jak pozbyć się wody z organizmu. 

Woda jest ważna

Woda w organiźmie człowieka pełni wiele ważnych funkcji. To m. in.

  • detoksykacja,
  • usuwanie szkodliwych substancji,
  • wpływ na prawidłową pracę jelit oraz całego układu trawiennego.

Woda wchodzi także w skład narządów i skóry, będąc znaczną częścią nas. Jednak retencja wody to nie to samo, co zbyt duża ilość wody w organizmie, a bardziej jej nieprawidłowy przepływ i wykorzystanie.

Warto wiedzieć: woda ucieka z komórek, gromadząc się w tkankach, co w konsekwencji doprowadza do niekomfortowych opuchlizn i obrzęków, a także innych objawów. 

Objawy retencji wody 

Wśród najbardziej zauważalnych zewnętrznie objawów zatrzymania wody są: 

  • obrzęki - występują na twarzy (widoczne szczególnie o poranku czy po dłuższym śnie, woda gromadzi się w okolicach powiek i policzków), w okolicach rąk, dłoni, a także nóg, w szczególności łydek, kostek i stóp;
  • uczucie zmęczenia, apatii (1), braku energii i ciężkości;
  • problemy z koncentracją, uczucie "ciężkiej głowy", a także bóle głowy; 
  • znaczne wahania wagi, nawet do 2 kg w ciągu doby
woda w organizmie

Przyczyny zatrzymywania wody w organiźmie 

Na zatrzymanie wody w organizmie narażone są przede wszystkim kobiety, co wynika z wahań w gospodarce homornalnej, ale także dużej wrażliwości na stres. Najbardziej istotne czynniki to:

  • odwodnienie wynikające z braku regularnej podaży odpowiedniej ilości płynów;
  • niewłaściwa dieta, obfitująca w sól, a posiadająca zbyt mało potasu (dzienna ilość soli w naszych posiłkach nie powinna przekraczać 2,5 g soli tj. około 1/3 łyżeczki);
  • odchudzanie idące w kierunku niedożywienia, niedostarczające odpowiedniej ilości białka i składników mineralnych; 
  • nadużywanie alkoholu, leków przeciwbólowych, kawy oraz herbaty;
  • wahania hormonalne związane z nadchodzącą miesiączką;
  • niedostateczna ilość aktywności fizycznej; 
  • tryb pracy (wiele godzin spędzonych w jednej pozycji, szczególnie szkodliwy jest tryb siedzący);
  • wysoka temperatura. 

Gromadzenie wody - objaw choroby? 

Jeśli obrzęki utrzymują się przez dłuższy czas, za dużo wody w organizmie może być sygnałem procesu chorobowego, toczącego się w organizmie. To często znak: 

  • niewydolności żylnej;
  • niewydolności nerek;
  • niedoczynności lub nadczynności tarczycy;
  • niewydolności wątroby. 

Aby wykluczyć którąkolwiek z chorób, należy udać się do lekarza, a ten zleci szczegółowe badania i poradzi, jak pozbyć się wody z organizmu.

Być może wdrożenie odpowiedniego leczenia rozwiąże problem. Niestety często jest to przypadłość nawracająca. 

Nadmiar wody w organizmie potrafi znacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie. W skrajnych przypadkach woda w nogach uniemożliwia założenie butów, a zwiększony obwód brzucha - ulubionej sukienki. Jak pozbyć się wody z organizmu z zastosowaniem odpowiedniej diety?

gromadzenie wody

 W codziennych posiłkach powinny znaleźć się produkty zasado- i kwasotwórcze, które zapewnią zrównoważoną gospodarkę kwasowo-zasadową.

W sieci internetowej znajdziemy tabelki z podziałem poszczególnych produktów na alkalizujące i zakwaszające.

Umiejętnie je łącząc otrzymamy posiłek, który sprawi, że woda w organizmie będzie lepiej wykorzystywana. Ponadto w naszej diecie powinny znaleźć się: 

  • produkty bogate w błonnik - pieczywo pełnoziarniste, kasze i płatki, a także surowe owoce, warzywa i bakalie;
  • pokarmy bogate w potas - m. in. banany, szpinak, suszone morele; 
  • posiłki przyrządzone od podstaw - należy unikać półproduktów oraz gotowych dań, które najczęściej zawierają duże ilości soli oraz wzmacniaczy smaku i konserwantów.

Przykładowe posiłki - jak pozbyć się wody z organizmu ?

Jak pozbyć się wody z organizmu za pomocą odpowiednio przygotowanych posiłków? Dania powinny być odpowiednio zbilansowane, zgodnie z zasadą łączenia kwasowo-zasadowego o której wspominaliśmy, w proporcji 20:80. Przykładowy jadłospis to: 

  • koktajl jogurtowy z pietruszki, banana i pomarańczy (zamiast pietruszki można zastosować szpinak);
  • sok warzywny z buraka i jabłka;
  • kasza gryczana lub komosa ryżowa z pieczonymi warzywami (pomidory, papryka, bakłażan, cukinia) - te danie również doskonale smakuje w wersji leczo, z sosem przyprawionym świeżymi ziołami;
  • zupa z fasolki i szpinaku na bulionie warzywnym.

Warto wiedzieć: w diecie powinno być jak najmniej mocno słonych produktów, takich jak konserwy, wędliny, ser feta, oliwki, kiełbasy itp. 

Regularnie i zdrowo 

Nasz organizm lubi regularność i przewidywalność, dlatego osoby borykające się z problemem retencji wody powinny dbać o stałe pory posiłków.

Niewskazane jest jedzenie jednego obfitego posiłku dziennie, a raczej kilku mniejszych.

Istotny jest także sposób przygotowywania dań - najlepszy i najbardziej wartościowy to gotowanie na parze lub pieczenie.

W jadłospisie powinny znaleźć się także soki warzywne, zupy czy koktajle. Należy przykładać wagę do jakości produktów, wybierając te najbardziej naturalne. 

Aktywność fizyczna 

Ruch i aktywność to ważne elementy walki z nadmiarem wody w organizmie. W poprawieniu metabolizmu wody pomogą ćwiczenia łączące trening aerobowy (nakierowany na przyspieszenie metabolizmu i spalanie kalorii, a więc długi spacer, rower, marszobieg, pływanie) z treningiem funkcjonalnym : 

  • przysiadami,
  • skłonami,
  • wykrokami,
  • wymachami,
  • ... angażującym jak największą część naszego ciała. 

Tak skomponowany wysiłek pozwala na pozbycie się toksyn i uregulowanie gospodarki kwasowo-zasadowej. Jednocześnie pozwala uwolnić endorfiny, poczuć relaks i lekkość. 

retencja wody

Trening na lepszy metabolizm wody 

Jak pozbyć się wody z organizmu przy zastosowaniu odpowiedniego treningu? Przykładowy tok treningowy wygląda następująco: 

  • rozpoczynamy od rozgrzewki aerobowej przez około 30-60 minut (w zależności od kondycji);
  • wykonujemy serie kilku ćwiczeń funkcjonalnych np. przysiad na lekko ugięte nogi, a następnie wyskok. Przysiad możemy co jakiś czas pogłębiać, zatrzymując pozycję na kilkanaście sekund; kolejne ćwiczenie to brzuszki z aktywnymi nogami - robiąc ćwiczenia brzucha pamiętajmy, aby aktywizować dolną partię ciała, możemy np. dotykać rękami wyprostowanych nóg;
  • trening kończymy relaksacją z zastosowaniem ćwiczeń jogi i pilatesu.

Woda zawsze przy sobie

Wśród spożywanych napojów powinna bezwzględnie królować woda, najlepiej mineralna i niegazowana.

Najbardziej przyswaja się ta w temperaturze pokojowej, lekko ciepłej. Kawa, mocna czarna herbata, alkohol czy słodkie napoje gazowane mogą jedynie pogarszać sytuację, dlatego najlepiej wyeliminować je całkowicie lub mocno ograniczyć.

Warto wiedzieć: jeśli kawa jest naszym nieodłącznym towarzyszem - pamiętajmy, aby po jej wypiciu uzupełnić płyny taką samą lub większą ilością wody. 

Skuteczne napary ziołowe

Zioła na pozbycie się wody z organizmu to przede wszystkim pokrzywa, łopian, czarny bez, mniszek lekarski, a także delikatna zielona herbata.

Ponadto dobrze sprawdzą się napary z ziół oczyszczających i detoksykujących wątrobę i układ moczowy, takich jak:

  •  skrzyp polny,
  • lubczyk,
  • żurawina.

Dobrze przyswajalny płyn to ten w temperaturze pokojowej. Zioła można przygotować na dwa sposoby, w postaci: 

  • wywarów - zioła rozdrabniamy i gotujemy przez około 10 minut, a następnie odcedzamy;
  • naparów - zioła zalewamy w kubku lub szklance na kilka minut, a następnie odcedzamy.

Wywary i napary powinniśmy pić kilka razy dziennie przed posiłkiem, podgrzewając je do lekko ciepłej temperatury. 

woda w nogach

Tabletki jako doraźna pomoc

W aptece i ofercie sklepów ekologicznych czy zielarskich znajdziemy suplementy i tabletki na pozbycie się wody z organizmu.

Te dostępne bez recepty bazują przede wszystkim na naturalnych, ziołowych składnikach, takich jak :

  • sproszkowane algi wodne (spirulina, chlorella),
  • zielony jęczmień,
  • ostrokrzew,
  • nasiona winogrona,
  • pokrzywa,
  • mniszek lekarski. 

Preparaty mają najczęściej działanie moczopędne oraz oczyszczające, co pozwala zapobiegać kolejnym opuchliznom

Odpowiadając na pytanie jak pozbyć się wody z organizmu, należy brać pod uwagę szereg kompleksowych działań, mających wpływ na zmianę stylu życia. 

Jak pozbyć się wody z organizmu? 8 sprawdzonych sposobów
5 (100%) 3 głosów

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz