Napoje gazowane – 16 szkodliwych właściwości

Napoje gazowane... Jest rok 2018. Większość z nas jest w pełni świadoma tego, że napoje gazowane zdecydowanie nie należą do kategorii zdrowego jedzenia.

Być może jednak nie jesteśmy do końca świadomi wszystkich negatywnych skutków spożywania tego typu napojów i nie zdajemy sobie w pełni sprawy z tego, jak destrukcyjnie mogą one wpływać na nasze organizmy.

Pojawiają się twierdzenia głoszące, że szkodliwość napojów gazowanych to sprawa nieaktualna i możemy dalej spokojnie je pić.

Najnowsze badania podtrzymują jednak tezę szkodliwości tej kolorowej, słodkiej wody którą wielu z nas tak uwielbia.

Jeśli regularnie sięgasz po butelkę oranżady, dosłownie zapraszasz do siebie całą plejadę chorób – i to takich, z których większość może szybko doprowadzić do przedwczesnej śmierci.

sztuczne skladniki

Na pewno nie zdziwisz się kiedy powiemy, że to cukier jest głównym sprawcą zamieszania.

Ale fani dietetycznych wersji gazowanych napojów bynajmniej nie mogą spać spokojnie. Oba rodzaje tych produktów, i te zwykłe i te z “dietetyczną” etykietką, szkodzą naszemu zdrowiu. Jak? Już wyjaśniamy.

Napoje gazowane przyczyniają się do przybierania na wadze w najgorszych możliwych partiach ciała

Jeśli spożywasz nadmierne ilości cukru w postaci napojów gazowanych, istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że doprowadzą one do gromadzenia nadprogramowego tłuszczu w Twoim organizmie.

I nie mówimy tu o seksownej sylwetce – takiej jaką ma na przykład Beyonce – z pełnymi biodrami, wydatnymi pośladkami i masywnymi udami (medyczny termin tego zjawiska to tłuszcz podskórny).

Mówimy tu o trzewnej tkance tłuszczowej, czyli takiej gromadzącej się wokół kluczowych organów, na przykład : 

  • wątroby
  • nerek
  • jelit
  • żołądka

Ten rodzaj tkanki tłuszczowej wiąże się z cukrzycą typu 2 oraz zapaleniami.

Co więcej, niedawno przeprowadzone badania wykazały, że regularne picie napojów takich jak oranżada prowadzi do ponad stuprocentowego wzrostu ilości tłuszczu zgromadzonego na wątrobie i przy układzie kostnym.

niezdrowe napoje

To alarmujący wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że otłuszczenie wątroby może prowadzić do takich samych poważnych problemów wątrobowych, jakie powoduje nadużywanie alkoholu.

Najwyraźniejszym sygnałem wskazującym na nadmiar trzewnej tkanki tłuszczowej jest wystający brzuch.

Jeśli więc zauważasz u siebie ten problem, przyjrzyj się dokładnie swoim zwyczajom związanym ze spożywaniem cukru, zwłaszcza w formie napojów.

Czy obwód Twojej talii uparcie rośnie? Zazwyczaj od razu zauważamy oznaki tego, że ostatnio przesadziliśmy ze spożyciem cukru. Po prostu trudno nam zapiąć jeansy.

Fani dietetycznych napojów nie są nietykalni

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Teksasie dowodzą, że w przeciągu 10 lat uczestnicy pijący regularnie słodzone napoje gazowane doświadczyli wzrostu obwodu talii o 70% w porównaniu do osób z grupy kontrolnej, które nie sięgały po tego typu napoje.

Oranżada nie zapewnia poczucia sytości

Cukry w  napojach gazowanych to mniej więcej w połowie glukoza, w połowie fruktoza. Kiedy przyjmujemy ją bez jednoczesnego spożywania błonnika, mózg nie wykrywa fruktozy, co przekłada się na niekontrolowane przyjmowanie kalorii.

Warto wiedzieć: to nie oznacza jednak, że nie doświadczasz skutków ubocznych obecności tych kalorii. Znaczy to jedynie, że nie poczujesz się najedzona po ich spożyciu.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej kiedy jemy fruktozę w owocach. Całe owoce zawierają błonnik, a więc obecność fruktozy w organizmie może być kontrolowana i regulowana.

To niebezpieczny mechanizm, ponieważ prowadzi do tego, że spożywasz napoje gazowane jako dodatek do wszystkich tych kalorii których dostarczasz organizmowi w inny sposób, ale nie czujesz różnicy.

"Nie wiem jak Ty, ale ja po wielkim posiłku bez problemu mogę wypić jeszcze szklankę oranżady, a nawet dwie."

Różne badania wykazały, że te niekontrolowane kalorie przyjmowane w napojach prowadzą do wzrostu wagi i współczynnika BMI. Zrób dla siebie coś dobrego i przestań je pić.

Napoje gazowane przyspieszają starzenie się

Na rynku dostępna jest masa produktów przeciwstarzeniowych, które sprzedają się świetnie. To jasne, że nie chcemy się starzeć w naturalnym tempie. A picie napojów gazowanych wyraźnie przyspiesza starzenie i pojawianie się jego widocznych oznak.

Wszystkie napoje gazowane, włącznie z dietetycznymi, zawierają kwas fosforowy (1), który nadaje im wyraźnego smaku i wydłuża ich okres przydatności zwalczając bakterie i pleśń.

Nadmiar kwasu fosforowego łączony jest z problemami :

  • nerkowymi
  • spadkiem gęstości tkanki kostnej
  • osteoporozą
  • zanikiem mięśni

Dzieje się tak, ponieważ ten kwas wpływa na procesy przyswajania wapnia w naszych organizmach.

Jeśli samo to Cię nie przekonuje, badania opublikowane w FASEBJ Journal dowodzą, że myszy w organizmach których stężenie kwasu fosforowego było wysokie umierają 5 tygodni wcześniej niż myszy mające normalne stężenie tego kwasu.

Warto wiedzieć: nie tylko Twoje organy wewnętrzne skorzystają, jeśli porzucisz nawyk picia oranżady. Gdy odstawisz napoje gazowane Twoja skóra odzyska młodzieńczy blask. 

Spróbuj więc wyrzucić słodkie napoje zanim wydasz fortunę na kremy przeciwzmarszczkowe.

Oranżada powoduje inulinoodporność

Insulinooporność to prosta droga do syndromu metabolicznego, który można opisać jako grupę powiązanych czynników ryzyka (w tym podwyższone ciśnienie krwi i nadmiar tłuszczu w okolicy talii ) łączących się z cukrzycą typu 2 oraz chorobami serca.

Podstawową rolą insuliny jest kierowanie glukozy do odpowiednich komórek ciała. Ale kiedy spożywamy nadmierne ilości cukru w postaci słodzonych napojów, praktycznie bombardujemy nasze organizmy tą substancją, zmuszając wątrobę to zwiększania produkcji insuliny.

To prowadzi do insulinooporności – a jej z pewnością nie chcesz doświadczać biorąc pod uwagę wpływ tego stanu na rozwój różnych chorób.

cukier jak narkotyk

Picie napojów gazowanych przyczynia się do rozwoju chorób serca

Choroby serca, zwane także chorobami układu sercowo-naczyniowego, są najczęstszą przyczyną zgonów w USA. Są więc też z pewnością ostatnią rzeczą, której chcesz doświadczyć.

Powikłania związane z chorobami tego typu obejmują

  • zawał serca
  • niewydolność serca
  • nagłe zatrzymanie krążenia
  • udar mózgu

Możesz z nimi żyć przez kilka lat, możesz nawet przeżyć kilka zawałów, ale te choroby w końcu doprowadzą do Twojej śmierci.

Możesz w to wierzyć lub nie, ale fakty są następujące: częste picie słodzonych napojów znacznie zwiększa ryzyko zapadnięcia na te poważne choroby.

Badania opublikowane w 2014 roku ujawniły, że osoby które uzyskują od 17 do 21 procent swojej dziennej liczby kalorii z cukru są o 38% bardziej zagrożone śmiercią wskutek chorób serca niż osoby uzyskujące 8% swojej dziennej dawki kalorii z cukru.

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca kobietom spożywanie nie więcej niż 6 łyżeczek cukru dziennie.

Spójrz na ten fakt z odpowiedniej perspektywy. Standardowa puszka napoju gazowanego zawiera 8 i 3/4 łyżeczki cukru. To już więcej niż zalecana norma, a przecież ten napój to nie jedyne źródło cukru, który spożyjesz danego dnia.

Słodzone napoje zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2

Tak jak wspominaliśmy, picie napojów gazowanych prowadzi do insulinooporności, która zazwyczaj rozwija się i przechodzi w syndrom metaboliczny.

Badania przeprowadzone w Harvard School of Public Health bezpośrednio łączą   słodzone napoje z cukrzycą typu 2.

Te badania wykazały, że picie 1-2 puszek napojów gazowanych dziennie zwiększa prawdopodobieństwo zachowania na cukrzycę typu 2 o 26% w porównaniu do wyników osób, które sięgają po oranżadę rzadziej niż raz w miesiącu. Picie jednej porcji dziennie zwiększa ryzyko zachorowania o 15%.

Jeśli cukrzyca typu 2 Cię nie przeraża, może podziałają na Twoją wyobraźnię powiązane z nią komplikacje.

Cukrzyca prowadzi do chorób serca i układu krążenia, zaburzeń układu nerwowego, chorób nerek, oczu, zespołu stopy cukrzycowej, problemów ze słuchem i choroby Alzheimera.

Może nawet doprowadzić do uszkodzenia nerwów w stopach, co kończy się infekcjami nierzadko prowadzącymi do amputacji.

niezdrowy cukier

Istnieją dowody na związek napojów gazowanych i choroby Alzheimera

Choroba Alzheimera (2) od dawna uważana była za neurodegeneracyjną chorobę genetyczną, na którą nie mamy wpływu.

Wciąż nie znaleźliśmy lekarstwa na to schorzenie, to prawda. Ale coraz więcej dowodów sugeruje, że istnieją sposoby na zmniejszenie prawdopodobieństwa zachorowania na nią i cierpienia z powodu innych schorzeń związanych z podeszłym wiekiem.

Insulinooporność (która może rozwinąć się na skutek spożywania nadmiernych ilości cukru) jest tak ściśle powiązana z chorobą Alzheimera, że w środowisku medycznym często jest teraz nazywana cukrzycą typu 3.

Ponadto, badania przeprowadzone w Japonii wykazały że u osób cierpiących na cukrzycę typu 2, prawdopodobieństwo zapadnięcia na chorobę Alzheimera i inne schorzenia związane z demencją jest dwa razy wyższe.

Wszyscy zgadzamy się co do tego, że nie warto poświęcać władz umysłowych za cenę napoju gazowanego. Prawda?

Dietetyczne napoje gazowane prowadzą do poważnych zaburzeń funkcji mózgu

Aspartam - sztuczna substancja słodząca znana także pod nazwami takimi jak NutraSweet, Equal czy Sugar Free, jest składnikiem wielu dietetycznych napojów.

Istnieją powiązania pomiędzy aspartamem a kilkunastoma różnymi typami zaburzeń umysłowych i chorób ośrodkowego układu nerwowego, w tym : 

  • padaczką
  • stwardnieniem rozsianym  
  • guzami mózgu

Warto wiedzieć: wielu pacjentów cierpiących na epilepsję otrzymuje od swoich lekarzy zalecenie odstawienia napojów gazowanych.

Jeśli nie masz padaczki, raczej nie doświadczysz drgawek wskutek samego picia dietetycznych gazowanych napojów, ale czy sam fakt że te produkty mogą wywoływać drgawki nie jest wystarczająco straszny, by ich unikać?

Jeśli chodzi o guzy mózgu, nie przeprowadzono jeszcze badań, które dowodziłyby że sztuczne substancje słodzące powodują raka u ludzi, ale istnieją dowody łączące te dwie kwestie.

napoje dietetyczne

Karmel używany jako barwnik w tego typu napojach zawiera składniki rakotwórcze

Jeśli jesteś wielbicielką Coca-Coli, Pepsi, lub innych napojów typu “cola”, być może będziesz chciała odstawić szklankę i zerknąć na to.

Brązowy lub karmelowy barwnik który nadaje tym napojom charakterystycznego koloru zawiera dwie substancje zanieczyszczające, które powodują raka u zwierząt: 2-Metyloimidazol oraz 4-Metyloimidazol.

Badania opublikowane w tym roku przez PLOS ONE cytują Amerykański Narodowy Program Toksykologii, który podaje, że “istnieją jasne dowody na obecność nowotworów u myszy płci męskiej i żeńskiej.”

Warto wiedzieć: najbardziej absurdalne jest to, że ten karmelowy barwnik używany jest wyłącznie dla efektu wizualnego i absolutnie nie wpływa na smak napoju.

Myślę, że nawet najwięksi fani coli byliby skłonni zrezygnować z picia jej w charakterystycznym kolorze na rzecz zmniejszonego ryzyka zachorowania na raka!

W związku ze stężeniem 4-Metyloimidazolu w napojach, w roku 2011 kalifornijskie prawo stanowe zaczęło zmuszać producentów do zamieszczania informacji o ryzyku zachorowania na raka na etykietach każdej puszki czy butelki sprzedawanej na terenie stanu.

Od tego czasu zarówno Coca-Cola jak i Pepsi twierdzą, że zmieniły skład swoich napojów i używają barwników niezawierających 4-Metyloimidazolu.

Jednakże testy Pepsi przeprowadzone poza Kalifornią wykazały, że napój nadal zawiera niebezpieczne stężenie tego składnika. Najbezpieczniej będzie jeśli będziesz trzymała się od niego z daleka.

Cukier zawarty w oranżadzie uzależnia

Każdy kto kiedykolwiek uczestniczył w przyjęciu urodzinowym dla dzieci wie, że zjawisko cukrowego upojenia to nie legenda ani żart.

Cukier powoduje wyrzut dopaminy (3), czyli neuroprzekaźnika w mózgu. To sprawia, że czujemy się dobrze.

I właśnie tak działa wysoce uzależniająca kokaina – to powinno wyjaśnić dlaczego tak trudno zrezygnować ze spożywania nadmiernych ilości cukru pomimo, iż wiemy że jest on dla nas szkodliwy.

Warto wiedzieć: nasze podejście do cukru jest niezdrowe kiedy będąc najedzonymi, wciąż chcemy zjeść albo wypić coś słodkiego.

Kolejnym znakiem ostrzegawczym jest gwałtowny, odczuwalny spadek cukru we krwi, który pojawia się godzinę lub dwie po cukrowym haju.

Kiedy spojrzysz na to w ten sposób, dostrzeżesz przerażające podobieństwo cukru do narkotyków.

Te napoje poważnie uszkadzają zęby

Paskudny kwas fosforowy o którym wspominaliśmy wcześniej – ten, który zaburza proces wchłaniania wapnia i może prowadzić do osteoporozy – koszmarnie wpływa również na Twoje zęby.

Kwas ten może prowadzić do :

  • niszczenia szkliwa
  • uszkodzenia zębów
  • chorób dziąseł

Warto wiedzieć: pamiętaj też o tym, że substancja ta jest obecna nawet w dietetycznych napojach, więc nie ma od niej ucieczki innej niż całkowite zerwanie z oranżadowym nałogiem.

Badania opublikowane w czasopiśmie General Dentistry wykazują, że zniszczenia jakie w jamie ustnej powoduje spożywanie napojów gazowanych są równie poważne a często nawet gorsze od tych, z którymi borykają się osoby uzależnione od narkotyków.

Co więcej, jeden z przypadków opisywanych w badaniu dotyczył kobiety która musiała poddać się usunięciu wszystkich zębów na skutek picia dużych ilości słodzonych napojów dietetycznych.

"Ja ledwie wytrzymałam usunięcie jednego zęba mądrości, bólu towarzyszącego usuwaniu wszystkich nawet nie mogę sobie wyobrazić."

Każda z osób doświadczyła poważnego uszkodzenia zębów spowodowanego wysoką zawartością kwasów w “narkotyku” którego nadużywała, niezależnie od tego czy była to metamfetamina, crack czy napoje gazowane.

Jeśli nie boisz się utraty swojego pięknego uśmiechu, może do odstawienia napojów gazowanych przekona Cię myśl o tym, że na leczenie zębów będziesz musiała wydać tysiące.

zepsute zeby

Niektóre napoje gazowane zawierają wysoce szkodliwe opóźniacze palenia

Opóźniacze palenia zazwyczaj znajdują się w przedmiotach, których spalenia chcemy uniknąć – to jasne.

 Znajdziesz je w swojej kanapie albo prześcieradłach. Ale na pewno nie wiedziałaś, że wiele słodzonych napojów, zwłaszcza tych o smaku cytrusowym, zawiera opóźniacze palenia w postaci bromowanego oleju roślinnego (BVO).

Bromowany olej roślinny używany jest jako składnik tych napojów po to, by zapobiec oddzielaniu się elementów nadających smak od właściwej części produktu.

Niestety związki te łączone są z alarmującymi czynnikami, takimi jak :

  • zaburzenia układu nerwowego
  • zaniki pamięci
  • uszkodzenia skóry

W efekcie prawo w Europie i Japonii zabrania używania tego składnika do produkcji napojów gazowanych, ale jest on wciąż wykorzystywany w Stanach Zjednoczonych.

W 2014 roku, Pepsi i Coca-Cola ogłosiły, że usuną BVO ze swoich produktów (4) ale olej ten nadal można znaleźć w wielu podobnych napojach produkowanych przez inne firmy.

Wewnętrzna powierzchnia puszek z napojami zawiera żywicę, która może być odpowiedzialna za bezpłodność

Mogłaś słyszeć o szkodliwej żywicy epoksydowej i bisfenolu A, czyli BPA. Puszki z napojami są często pokrywane BPA od wewnątrz, ponieważ substancja ta zapewnia barierę pomiędzy napojem a puszką.

BPA (5) to syntetyczny estrogen odpowiedzialny za cukrzycę, bezpłodność i nowotwory narządów rozrodczych.

Pepsi i Coca-Cola podjęły prace w kierunku stworzenia butelek wolnych od BPA, ale nie pracują nad puszkami bez żywicy epoksydowej.

Dlatego radzimy trzymać się od napojów w puszkach z daleka dopóki efekty uboczne kontaktu z BPA nie będą pod kontrolą.

Skutki uboczne spożywania genetycznie modyfikowanej kukurydzy są wciąż niezbadane

Większość gazowanych napojów produkowanych w Stanach słodzonych jest syropem glukozowo-fruktozowym, czyli syropem kukurydzianym, ponieważ jest on znacznie tańszy od cukru trzcinowego.

Na razie nie ma dowodów na to, że syrop glukozowo-fruktozowy jest bardziej szkodliwy niż cukier trzcinowy, ale wiemy na pewno, że prawie 90% kukurydzy uprawianej w Stanach to kukurydza modyfikowana genetycznie w celu uodpornienia na pestycydy. I tym należy się martwić.

To czy i jakie efekty uboczne powoduje spożywanie modyfikowanych genetycznie produktów nadal jest w duże mierze tajemnicą. Pojawiły się już jednak badania łączące ich spożycie z :

  • bezpłodnością
  • guzami
  • uszkodzeniami układu pokarmowego

Środowisko naukowe nie doszło jeszcze do porozumienia w sprawie spójnych wniosków w tej sprawie, ale pytanie brzmi: czy warto ryzykować?

kukurydza gmo

Napoje gazowane zanieczyszczają wodę

Kolejna trudna prawda powiązana z naszą powszechną manią napojów gazowanych: ludzki organizm nie jest przystosowany do przetworzenia sztucznych słodzików obecnych w dietetycznych napojach.

Samo to powinno wystarczyć jak motywacja do porzucenia ich, a kolejnym argumentem jest fakt, że te substancje zanieczyszczają również nasze środowisko.

Kiedy wydalamy niestrawione słodziki, trafiają one do jezior i rzek i przyczyniają się do ich zanieczyszczania.

Warto wiedzieć: przeprowadzony w 2009 roku przegląd i test oczyszczalni ścieków w Stanach Zjednoczonych wykazał, że sukraloza była obecna w każdej z nich.

Oranżada nie zawiera żadnych składników odżywczych

Ostatni argument: napoje gazowane zawierają dokładnie zero składników odżywczych. Pijąc je nie zyskujesz niczego.

To puszka pustych kalorii, która nie zrobi nic poza zaszkodzeniem Ci. Nawet pizza, cheeseburger czy inne rodzaje fast foodu zawierają jakieś zdrowe składniki (choć absolutnie nie zachęcam Cię do spożywania ich!)

W trzymaniu się zdrowego trybu życia bardzo pomocna jest zmiana podejścia do jedzenia i picia.

Zamiast zastanawiać się co złego znajduje się w takim czy innym produkcie i unikać go, świetnie działa myślenie o tym jakie korzyści i wartości odżywcze zapewni Ci jedzenie innych produktów.

Jeśli jakiś produkt nie zapewnia żadnych korzyści, odpuść spożywanie go. Napoje  gazowane oblewają ten prosty test.

skutki uboczne picia gazowanego

Jak uwolnić się od nałogu picia napojów gazowanych?

Niestety, nawet najdłuższa lista strasznych skutków ubocznych nie sprawia wcale, że porzucenie nałogu jest łatwiejsze. Jak wspomnieliśmy wcześniej, cukier potrafi uzależniać, więc odejście od nawyku jest wyjątkowo trudne. 

Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci zwalczyć uzależnienie i zmniejszyć ryzyko wystąpienia opisanych wyżej skutków ubocznych.

  • Nie serwuj sobie terapii szokowej. Jeśli pijesz więcej niż jedną puszkę gazowanego napoju dziennie, nagłe odcięcie się od nawyku będzie prawie niemożliwe. Zamiast tego, zmniejsz ilość wypijanych napojów o połowę a później pij stopniowo mniej oranżady przez okres 2-4 tygodni.
  • Zmień przyzwyczajenia. Czy droga od drzwi firmy do Twojego biurka wiedzie przez korytarz na którym stoi automat z napojami? Jeżeli tak, zmień trasę jeśli możesz. Unikanie widoku puszki z napojem jest na dłuższą metę niemożliwe, ale nadal możesz wykorzystać tę strategię by zmniejszyć pokusę, która na pewno pojawi się kiedy będziesz przechodziła obok automatów i półek z napojami.
  • Znajdź zamiennik ulubionego napoju. Spróbuj zastąpić oranżadę innym napojem który nie jest pełen cukru i sztucznych słodzików. Polecamy ziołową herbatę i wodę gazowaną – zwłaszcza z dodatkiem świeżego soku z limonki. Szklanka mleka również świetnie zaspokaja pragnienie!
  • Znajdź nową nagrodę. Łyk coli może spełniać funkcję nagrody, na którą zasługujesz i którą sobie obiecałaś. W tym sensie, przyjemności nie sprawia Ci sam napój, ale rytuał od którego jesteś uzależniona. Twoją nową nagrodą może być jakaś czynność, na przykład chwila rozmowy ze współpracownikami, wyjście na krótki spacer, albo kilkuminutowe przeglądanie ulubionej strony internetowej. To pozwoli Ci równie skutecznie oczyścić umysł i poczuć się dobrze w o wiele zdrowszy sposób. 
  • Śledź postępy. Dobrym pomysłem na początek jest śledzenie ilości wypijanych napojów. To pozwoli Ci upewnić się, że nie spożywasz ich za dużo nieświadomie. Notowanie umożliwi Ci też odkrycie najtrudniejszych momentów dnia. Być może sięgasz po puszkę coli po stresującym spotkaniu lub po trudnych emocjonalnie chwilach. Rozpoznanie tych momentów pomogło mi ułożyć plan ataku i znaleźć zdrowe zamienniki.
  • Miej jasno określony cel. Wyznacz sobie dzień, do którego całkowicie pozbędziesz się nawyku picia słodzonych napojów i trzymaj się postanowienia. Rozplanuj też dokładnie stopniowe zmniejszanie ilości spożywanej dziennie oranżady i nie rzucaj jej całkowicie z dnia na dzień!

Prawda o napojach gazowanych w pigułce: gdyby spożywanie ich miało jakiekolwiek korzyści, efekty uboczne nie byłyby takie straszne. Ale pijąc je nie zyskujesz absolutnie nic.

Odstawienie ulubionego napoju może być trudne, ale zrób dla siebie coś dobrego i wykorzystaj strategię opisaną powyżej, aby raz na zawsze skończyć z nałogiem i uniknąć szesnastu ukrytych i niebezpiecznych skutków ubocznych.

Walczysz z uzależnieniem od napojów gazowanych? Podziel się z nami swoim doświadczeniem w komentarzu!

Napoje gazowane – 16 szkodliwych właściwości
5 (100%) 21 głosów

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz