fbpx
  • Home
  • Dieta cholesterolowa – Jak obniżyć wysoki cholesterol?
jak obnizyc cholesterol

Cholesterol to inaczej tłuszcz, który jest obecny w komórkach ludzkiego organizmu i krwi. Jest on bardzo ważny dla utrzymania dobrej kondycji oraz zdrowia.

Jest to składnik błon komórkowych niektórych hormonów, witaminy D i kwasów żółciowych. Większość, bo aż 75%, cholesterolu, który jest w organizmie człowieka to cholesterol produkowany przede wszystkim w wątrobie i jelitach. Kolejne 25% dostaje się do organizmu wraz z pożywieniem, z produktów pochodzenia zwierzęcego.

Dobry i zły

Cholesterol nie rozpuszcza się we krwi. Jest transportowany jako składnik cząsteczek, które składają się z tłuszczu ( czyli cholesterolu i białek ). Takie cząsteczki to lipoproteiny. W zależności od ich typu - fachowo mówiąc frakcji, rozróżnia się:

HDL

To lipoproteiny o dużej gęstości, zaliczane jako dobry cholesterol. HDL jest angielskim skrótem od high density lipoproteins.

 Cholesterol HDL chroni naczynia krwionośne przed miażdżycą, „czyści” ściany naczyń krwionośnych z nadmiaru złego cholesterolu i transportuje go do wątroby, a stamtąd jest usuwany wraz z żółcią.

Jeśli masz niski poziom dobrego cholesterolu HDL, jesteś bardziej narażona na rozwój miażdżycy.

cholesterol

LDL

To lipoproteiny o małej gęstości i jest to z kolei zły cholesterol. LDL jest angielskim skrótem od low density lipoproteins

Ta frakcja cholesterolu powoduje powstawanie blaszek miażdżycowych i tym samym zwężanie światła naczyń krwionośnych.

Jeśli masz wysoki poziom cholesterolu LDL jesteś bardziej narażona na zawał serca, udar mózgu i miażdżycę.

Normy cholesterolowe

Cholesterol całkowity to wartość cholesterolu w surowicy krwi. Wyniki badań na poziom cholesterolu podawane są, w zależności od laboratorium, w mg/dl, czyli miligramach na decylitr lub w mml/l (milimolach na litr). Normy poziomu cholesterolu to:

  • 138-200 mg/dl (3,6-5,2 mmol/l) - prawidłowy poziom cholesterolu całkowitego,
  • 200-250 mg/dl (5,2-6,5 mmol/l) - granica normy,
  • >250 mg/dl - podwyższony cholesterol całkowity

Warto jednak wykonać badanie biochemiczne, które pokaże profil lipidowy. Dokładniej badanie poziomu cholesterolu, w którym oznaczony jest poziom cholesterolu całkowitego, a także stężenia frakcji dobrego i złego cholesterolu, czyli LDL i HDL. Normy dla LDL i HDL:

LDL

  • < 135 mg/dl (3,5 mmol/l) - poziom prawidłowy,
  • 135-155 mg/dl (3,5-4,0 mmol/l) - granice normy,
  • >155 mg/dl (4,0 mmol/l) - wartości nieprawidłowe.

HDL

  • Wartości prawidłowe dla kobiet - 40-80 mg/dl (1,0-2,1 mmol/l),
  • Wartości prawidłowe dla mężczyzn - 35-70 mg/dl (0,9-1,8 mmol/l).

Jak obniżyć cholesterol

Badanie Siedmiu Krajów, prowadzone przez ponad 10 lat, pokazało ścisły związek pomiędzy stężeniem cholesterolu we krwi, chorobą wieńcową a dietą.

Wyniki tego badania pokazują, że najzdrowsza dieta na cholesterol to dieta śródziemnomorska.

Kilka praktycznych wskazówek przy komponowaniu diety:

Tłuszcze zwierzęce zastąp olejami roślinnymi. W pierwszej kolejności olejem rzepakowym z pierwszego tłoczenia, oliwą z oliwek, olejem kukurydzianym lub olejem lnianym. 

Wyeliminuj z diety smalec, tłusty boczek, słoninę i tłuste mięsa.

Warto wiedzieć: pamiętaj, że oliwa z oliwek i olej lniany nie nadają się do smażenia i pieczenia – generalnie do dań wymagających przygotowania w wysokiej temperaturze.

Jedz jak najwięcej warzyw i owoców. Zawarte w nich związki antyoksydacyjne, takie jak    (ß-karoten, witaminy E i C ), flawonoidy chronią dobry cholesterol czyli frakcje cholesterolu LDL przed utlenianiem. Utlenienie sprawia, że cholesterol szybciej przenika do ścian naczyń krwionośnych.

Jedz dużo błonnika, przede wszystkim w produktach takich jak kasze, makarony pełnoziarniste, ryż brązowy, ryż dziki, pieczywo pełnoziarniste. 

Warto wiedzieć: pamiętaj, że przy wysokim spożyciu błonnika musisz dużo pić. Błonnik wiąże wodę w jelitach, co może prowadzić do zaparć. Zatem zestaw doskonały to błonnik + H2O.

Tłuste mięso zastąp mięsem chudym, takim jak indyk czy kurczak. Wprowadź też do diety ryby. Ważne, aby były to ryby dzikie lub z certyfikowanych hodowli, najlepiej ekologicznych.

dieta cholesterolowa

Dieta cholesterolowa – jakie produkty wybierać?

  • Produkty zbożowe  - pieczywo z pełnego ziarna, ciemne, bez dodatku cukru, ryż, makaron pełnoziarnisty, kasze gruboziarniste.
  • Nabiał - mleko chude, sery twarogowe chude, jajka (najlepiej same białka).
  • Mięso i przetwory mięsne -  indyk, kurczak, królik, dziczyzna, chuda wołowina, jagnięcina.
  • Tłuszcze - oleje roślinne.
  • Warzywa i owoce - możesz jeść wszystkie, praktycznie w każdych ilościach, zarówno świeże jak i mrożone. Dodatkowo przetwory owocowe ale niskosłodzone. Koktajle odchudzające na bazie świeżych owoców i warzyw.
  • Słodycze - tylko od czasu do czasu ciasteczka, najlepiej domowe pieczone na oleju z dużą ilością orzechów. Sporadycznie ciasto owsiane, przygotowane na bazie płatków owsianych z owocami.
  • Napoje - kawa, bez dodatku tłustego mleka czy śmietanki, herbaty czarne, zielone (szczególnie polecane przy diecie na cholesterol), napary ziołowe - szczególnie te wspomagające redukcję cholesterolu takie tj.: mniszek lekarski, ziele karczocha, hibiskus.
  • Dodatki - musztarda, zioła, pieprz, przyprawy korzenne.
dieta na cholesterol

Dieta cholesterolowa – produkty, których należy unikać

  • Produkty zbożowe - białe pieczywo, bułki, chałki, rogale.
  • Nabiał - mleko pełnotłuste, śmietana, mleko skondensowane, tłuste sery twarogowe, tłuste żółte sery.
  • Mięso i jego przetwory - mięso z widocznym tłuszczem, kaczka, gęś, kiełbasy, salami, pasztety - szczególnie przemysłowe, podroby.
  • Tłuszcze - smalec, słonina, tłuszcze pozostające po pieczeniu, tłuszcze utwardzane (np. twarde margaryny).
  • Warzywa i owoce - warzywa konserwowane, mocno solone, smażone w panierce, smażone w głębokim tłuszczu zwierzęcym, frytki.
  • Słodycze - chipsy, kremy na bazie mała i śmietany, lody, desery na bazie tłustego mleka, wyroby cukiernicze, ciasta i rogaliki francuskie.
  • Napoje - alkohol, słodzone napoje gazowane, czekolada, bardzo mocna kawa, szczególnie zabielana śmietanką lub mlekiem pełnotłustym.
  • Dodatki - majonez i sosy na bazie majonezu, duże ilości soli, ketchup (ze względu na wysoką zawartość cukru).

Pamiętaj jednak, że dietetyczny obiad to nie wszystko w walce z nadmiarem tłuszczu. Jeśli zastanawiasz się jak szybko schudnąć włącz do codziennych zajęć aktywność fizyczną, wysypiaj się i dużo uśmiechaj.

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Longer and more recent studies further shed light on its benefits to subjects with MCI, as these patients improved in cognitive examinations such as the Mattis test, Digit- symbol test, Trail A and B tasks, the Rey s verbal test, Mini- Mental State Examination, and the AD Assessment Scale 104, 105. buy doxycycline for dogs

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}