fbpx
.st0{fill:#FFFFFF;}

Dieta Ewy Dąbrowskiej – jak stosować aby schudnąć ? 

Dr Ewa Dąbrowska w wyniku prowadzenia badań dotyczących roli żywienia w leczeniu chorób cywilizacyjnych, opracowała warzywno-owocową dietę, której zadaniem jest detoksykacja organizmu. Głównym celem kuracji jest całkowite oczyszczenie organizmu z wszelkiego rodzaju toksyn oraz dostarczenie niezbędnych człowiekowi mikroelementów, enzymów i witamin.

#1

Brakuje Ci pomysłów na śniadanie? W tym poradniku znajdziesz 50 pysznych i zdrowych przepisów na koktajle na śniadanie do 350 kcal (świetne rozwiązanie dla osób na diecie odchudzającej).

Biorąc pod uwagę fakt, iż jest to dieta złożona z produktów niskokalorycznych, naturalnym jej następstwem jest oczywiście utrata zbędnych kilogramów. W tym poradniku dowiemy się jak prawidłowo stosować ową dietę tak, by zarówno przywrócić organizmowi naturalną równowagę, jak i skutecznie schudnąć.

Dieta Ewy Dąbrowskiej

warzywaiowoce

Według dr Dąbrowskiej organizm ludzki ma naturalne zdolności do samoleczenia, jeśli zostanie odpowiednio oczyszczony. Kuracja składa się z warzyw i owoców, gdyż produkty te obfitują w naturalne przeciwutleniacze. Wiąże się to z faktem, iż antyoksydanty działają na organizm oczyszczająco oraz odmładzająco. Będąc na diecie Dąbrowskiej, pozbywamy się wszystkich złogów, a wraz z nimi niepotrzebnego tłuszczu. Jako że dieta ma charakter głodówki leczniczej, stosuje się ją maksymalnie przez 6 tygodni.

Cały mechanizm kuracji polega na procesie tzw. trawienia wewnętrznego. Poprzez odstawienie pokarmów wysokoenergetycznych oraz budulcowych, takich jak węglowodany, tłuszcze oraz białka, organizm zaczyna trawić nadmiar tkanki tłuszczowej oraz zniszczone, chore i zanieczyszczone toksynami komórki. Kiedy pozbędziemy się z organizmu wszystkich złogów, zaczną działać również naturalne mechanizmy samoleczenia.

Dla kogo polecana jest dieta Dąbrowskiej?

lekarz

Dr Dąbrowska twierdzi, iż kuracja owocowo-warzywna (oczyszczanie z toksyn) przywraca do normy głównie układ immunologiczny, nerwowy i hormonalny, dlatego też najskuteczniejsza jest w leczeniu chorób takich jak:

  • infekcje wirusowe, bakteryjne, grzybicze;
  • alergie;
  • zapalenie tarczycy Hashimoto;
  • nietolerancje pokarmowe;
  • choroby endokrynologiczne;
  • choroby skóry;
  • schorzenia neurologiczne.
Czytaj również:  Niezawodna czerwona herbata na odchudzanie

Oprócz wymienionych rodzajów schorzeń, dieta jest oczywiście doskonałym rozwiązaniem dla osób zmagających się z otyłością bądź chcących zrzucić zbędne kilogramy. Ponadto celem diety jest również wzmocnienie ogólnej kondycji organizmu, poprawa nastroju, pamięci czy też polepszenie jakości snu.

Zasady diety

zielonewarzywa

Dieta Dąbrowskiej składa się z dwóch etapów. Pierwszym z nich jest detoksykacja organizmu, polegająca na spożywaniu jedynie warzyw niskoskrobiowych i w zależności od indywidualnych potrzeb, trwa od kilku dni do kilku tygodni.

Gatunki warzyw niskoskrobiowych:

  • korzeniowe (marchew, buraki, seler, pietruszka, rzodkiew);
  • kapustne (kapusta, kalafior, brokuł);
  • cebulowe (cebula, por, czosnek);
  • dyniowate (dynia, kabaczek, ogórki);
  • psiankowate (pomidor, papryka);
  • liściaste (sałata, natka pietruszki, zioła).

Jadłospis zawierający wyżej wymienione warzywa można wzbogacić również o niskocukrowe owoce, takie jak:

  • jabłka;
  • grejpfruty;
  • cytryny;
  • jagody (w niedużych ilościach).

Drugi etap diety - po oczyszczeniu organizmu - polega na wzbogaceniu jadłospisu dodatkowo o inne owoce i warzywa, rośliny strączkowe oraz kasze, produkty mleczne, orzechy oraz pieczywo razowe. Taka zbilansowana i zdrowa dieta, zapewni nam nie tylko lepsze samopoczucie, ale również smukłą sylwetkę.

Czego nie można jeść?

slodycze

Dieta Ewy Dąbrowskiej wyklucza z jadłospisu jakiekolwiek produkty wysoko przetworzone, zawierające duże ilości konserwantów, takie jak:

  • słodycze;
  • mięso;
  • kiełbasa;
  • ser żółty;
  • kawa i herbata;
  • alkohol;
  • napoje gazowane;
  • słone przekąski.

Napoje

zielonenapoje

Ważnym elementem kuracji owocowo-warzywnej są także przyjmowane płyny. Szczególnie cennym elementem diety są tzw. zielone soki, pochodzące z zielonych pędów roślin. Są one bogate w składniki bioaktywne, chlorofil, a także posiadają aktywne enzymy niezbędne do oczyszczania i odtruwania organizmu. Ponadto zawarte w sokach enzymy ułatwiają trawienie, odnawiają krew oraz zaopatrują organizm w tlen, energię, a także witaminy i minerały.

Soki można przyrządzać z następujących pędów roślin:

  • natka pietruszki
  • seler naciowy;
  • botwina;
  • mniszek;
  • pokrzywa;
  • szczaw;
  • brokuł;
  • kapusta;
  • sałata;
  • kiełki lucerny
  • trawa z pszenicy.
Czytaj również:  Dieta przy niedoczynności tarczycy - co należy jeść ?

Oprócz zielonych soków poleca się również przyjmowanie płynów takich jak:

  • woda;
  • soki warzywne;
  • herbaty owocowe;
  • ​herbaty ziołowe;
  • kompoty bez cukru;
  • wywary z warzyw.


Kto nie powinien stosować diety?

kobietawciazy

Ze względu na swoją specyfikę, dieta Ewy Dąbrowskiej nie może być stosowana u osób cierpiących na cukrzycę typu 1, gruźlicę, nowotwory, niewydolność serca/nerek/wątroby/układu oddechowego, nadczynność tarczycy i awitaminozę. Ponadto głodówkę tę wyklucza się również u kobiet w ciąży i karmiących, osób z niedowagą oraz dzieci i młodzieży. Mając jakiekolwiek wątpliwości, należy skonsultować się z lekarzem bądź dietetykiem.

Przykładowy jadłospis dzienny

Śniadanie

grepfrut
  • sok z marchwi;
  • surówka (ogórek świeży, papryka czerwona);
  • surówka (cukinia, czarna porzeczka, jabłko);
  • warzywa (seler gotowany w ziołach);
  • owoce (pół grejpfruta).

Obiad

zielonazupa
  • zupa ogórkowa;
  • surówka (buraki czerwone, cebula, ogórek kiszony);
  • surówka (biała rzodkiew, jabłko, jagody);
  • gotowane warzywa (kabaczek faszerowany warzywami);
  • owoce (jabłko).

Kolacja

ogorek
  • sok z kapusty kiszonej;
  • surówka (czarna rzepa, truskawka, jabłko);
  • surówka (seler, jabłko, sok z cytryny);
  • gotowane warzywa (duszona cukinia z jabłkiem);
  • ogórek kiszony.

Dieta Ewy Dąbrowskiej należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych, lecz daje niesamowite efekty. Nie wolno jednak stosować owej diety dłużej niż 6 tygodni oraz częściej niż co pół roku. Dużą zaletą owocowo-warzywnej diety jest łatwość w jej przygotowaniu, gdyż wszystkie niezbędne składniki są łatwo dostępne w sklepach, a ponadto ich cena jest bardzo przystępna.

Prawidłowo stosowana kuracja prowadzi do szybkiego, procentowego spadku masy ciała, a więc im większa otyłość, tym więcej kilogramów można stracić. Co więcej, pomimo niewielkiej kaloryczności pokarmów (600 kcal dziennie), podczas diety nie jest odczuwalny głód.

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}