fbpx

Ksylitol – najzdrowszy naturalny słodzik? Właściwości i zastosowanie

Ksylitol...Odstawienie cukru jest zazwyczaj pierwszym krokiem na drodze do zrzucenia wagi. Często jest też koniecznością, ze względu na chorobę.

Nie musi to jednak wiązać się z całkowitym zrezygnowaniem z takiej formy osładzania sobie życia. Wyjściem mogą być zdrowe słodziki, takie jak ksylitol.

co to jest ksylitol

Co to jest ksylitol?

Znany też pod nazwą „cukier brzozowy”, jest tak naprawdę alkoholem cukrowym. Wyglądem przypomina on zwykły cukier i podobnie jak on pobudza receptory smakowe odpowiedzialne za odczuwanie słodkiego smaku. 

Jednak dzięki swoim właściwościom chemicznym, ksylitol jest bezpieczny także dla cukrzyków.

Swoją potoczną nazwę słodzik zawdzięcza włóknom brzozy, z których pozyskiwany jest na skalę przemysłową. Oprócz tego ksylitol znajdziemy również w owocach takich jak:

  • jagody,
  • maliny,
  • śliwki,

oraz warzywach:

  • kukurydzy,
  • kalafiorze.

W niewielkich ilościach produkowany jest także przez nasz organizm.

Ksylitol w diecie

Jeśli odchudzamy się, to sięgnijmy po ksylitol i kalorie nie będą stanowiły dla nas problemu. Rożnica dzieląca ksylitol a cukier w poziomie kaloryczności wynosi 40%na korzyść tego pierwszego. A konkretnie ile kalorii ma ksylitol?

W jednej łyżeczce naturalnego słodzika, czyli w około 6 gramach produktu, znajduje się jedynie 14,4 kalorii. Taka sama porcja cukru trzcinowego zawiera około 27 kalorii.

Dzięki korzystaniu z ksylitolu nie musimy rezygnować ze słodkiego smaku napojów czy wypieków. Słodkość tego cukru nie odbiega od słodkości cukru tradycyjnego, a dodatkowo ma bardzo przyjemny posmak i pozostawia po sobie świeży oddech.

Warto wiedzieć: dodatkową zaletą ksylitolu, która ma duże znaczenie przy odchudzaniu, są jego właściwości zmniejszające chęć jedzenia słodyczy. Zdecydowanie łatwiej jest więc oprzeć się pokusom, które towarzyszą diecie i odchudzaniu.

Dieta ciężarnej

Kobiety w ciąży mogą mieć mnóstwo zachcianek związanych z jedzeniem. Często chodzi o słodkości. Przyszłe mamy powinny zwracać uwagę na to, co jedzą.

Czytaj również:  Domowy chleb – 3 przepisy na zdrowy chleb

Sacharoza może prowadzić do przybycia nadprogramowych kilogramów, a te są częstą przyczyną komplikacji w ciąży.

Cukier jest niezdrowy również dla dopiero rozwijającego się malucha. Dziecko, któremu w okresie płodowym dostarczane były duże ilości sacharozy, może mieć zaburzenia żywieniowe w późniejszym życiu oraz problemy z nadwagą.

Ksylitol w ciąży jest doskonałą odpowiedzią na pytanie, czym słodzić zamiast cukru. Oprócz braku negatywnych aspektów spożywania zwykłej sacharozy, ma on również inne pozytywne strony.

czym zastapic cukier

W czasie ciąży ważne jest dbanie o higienę jamy ustnej. W przeciwieństwie do cukru ksylitol nie powoduje próchnicy i nie zmienia pH w jamie ustnej. Działa wręcz odwrotnie - wspomaga walkę z próchnicą oraz wspiera zachowanie naturalnej flory bakteryjnej w buzi.

Ksylitol a cukrzyca

Ten naturalny słodzik jest też doskonały jako zamiennik cukru dla osób chorujących na cukrzycę, ze względu na to, że ksylitol indeks glikemiczny ma bardzo niski.

Ważną informacją dla diabetyków, którzy nie chcą rezygnować ze słodkiego smaku herbaty, jest to, że poziom IG w ksylitolu wynosi 13, czyli prawie 14 razy mniej niż w przypadku zwykłej sacharozy.

W przeciwieństwie do innych cukrów, po spożyciu tego słodzika w układzie pokarmowym nie zachodzi proces fermentacji, a trawienie odbywa się bez udziału insuliny. Spożywanie ksylitolu zapewnia więc bezpieczeństwo stosującym go diabetykom.

Dodatkowe zalety ksylitolu

Ksylitol ma właściwości wpływające pozytywnie nie tylko na naszą tuszę, ale i cały organizm.

  • zdrowe kości - wśród dietetyków ksylitol opinie pozytywne zbiera również dzięki właściwościom wspierającym przyswajanie wapnia. Z tego względu polecany jest także osobom mającym problemy z układem kostnym.
  • zdrowy uśmiech - wcześniej wspomniany pozytywny wpływ ksylitolu na zdrowie jamy ustnej potwierdzają stomatolodzy. Zalecają oni nawet płukanie ust roztworem tego słodzika i wody. Powinno to pomóc w zachowaniu zdrowia zębów i dziąseł. Często obecność ksylitolu możemy zaobserwować w składzie past do zębów czy gum do żucia.
  • lepsza odporność - właściwości antybakteryjne ksylitolu sprawiają, że jego stosowanie wzmacnia naszą odporność. Wspiera on również leczenie chorób wywoływanych przez bakterie,, takich jak na przykład zapalenie ucha czy problemów jelitowych wywołanych przez helicobacter pyroli.
  • walka z grzybami i drożdżakami (1)- poprzez trawienie ksylitolu bez udziału procesu fermentacji, spożywanie go jest bezpieczne w walce z grzybicą.
  • wolniejsze starzenie - dzięki niskiemu wskaźnikowi glikemicznemu naturalny słodzik nie wpływa negatywnie na poziom insuliny. Skutkuje to spowolnieniem procesów starzenia się organizmu. Dodatkowo jest doskonałą ochroną naszych komórek przed wolnymi rodnikami.
Czytaj również:  Tabela kalorii - kaloryczność alkoholu
ile kalorii ma ksylitol

Cukier brzozowy a inne naturalne słodziki

Kiedy zastanawiamy się czym zastąpić cukier, możemy spotkać się z różnymi naturalnymi zamiennikami. Czy warto zdecydować się na nie zamiast ksylitolu?

Ksylitol czy stewia?

Stosowanie stewii podobnie do ksylitolu daje pozytywne efekty nie tylko w odchudzaniu. Jest doskonałym substytutem cukru dla diabetyków i wspomaga dbanie o prawidłową higienę jamy ustnej.

Warto wiedzieć: stewia jest nawet do 450 razy słodsza od normalnego cukru. Należy więc stosować ją bardzo ostrożnie, aby nie uzyskać zbyt słodkiego smaku. Niektórym osobom, które stosują stewię, może przeszkadzać również jej charakterystyczny ziołowy posmak.

Ksylitol czy erytrytol

Stosowanie w diecie erytrytolu może okazać się szczególnie korzystne dla osób chorujących na cukrzycę. Indeks glikemiczny tego słodzika wynosi zero.

Jednak popularny cukier i ksylitol są zdecydowanie słodsze od erytrytolu. Jego słodkość jest niższa nawet o 30%.

Ujemne strony stosowania

Przy wprowadzaniu ksylitolu do swojej diety musimy zachować pewne środki ostrożności.

Ksylitol i jego szkodliwość dla zdrowia mogą w naszym organizmie ujawnić się pod postacią biegunki. Taka sytuacja może mieć miejsce, kiedy nasz organizm nie jest jeszcze przyzwyczajony do tego rodzaju słodzika.

Gdy dopiero zaczynamy naszą przygodę z ksylitolem, zalecane jest ograniczenie jego spożycia do 3 łyżeczek dziennie. Pozwoli to na powolne przyzwyczajanie się organizmu do nowego produktu i zapobiegnie nieprzyjemnym skutkom ubocznym.

Jak ksylitol to gdzie kupić

Najzdrowszy cukier, jedynym, z których bez wątpienia jest ksylitol, możemy dostać w większości sklepów ze zdrową żywnością.

Przy zakupie trzeba uważać na podróbki. W celu uniknięcia pomyłki powinniśmy zwrócić uwagę na informację o tym, z jakiego źródła produkt został pozyskany. Powinniśmy wybierać ten uzyskany z kory brzozy, a nie na przykład kukurydzy.

zdrowe slodziki

Ksylitol i jego cena

Jeden kilogram ksylitolu kosztuje około 30 złotych. W porównaniu z ceną cukru trzcinowego może, wydawać się to dużo, jednak pozytywny wpływ naturalnego sposobu dostarczania sobie słodkości, jest nie do przecenienia.

Czytaj również:  Niezawodna czerwona herbata na odchudzanie

Warto zainwestować w swoje zdrowie. Stosowanie naturalnego słodzika z pewnością wspomoże naszą walkę z łaknieniem słodkości, a co za tym idzie – walkę z nadwagą.

Dzięki temu z pewnością poprawi się nasze samopoczucie i z większym uśmiechem będziemy podchodzić do każdego dnia.

Ksylitol – najzdrowszy naturalny słodzik? Właściwości i zastosowanie
5 (100%) 3 głosów

Dodaj komentarz